Zakup kolekcji kobiecych ubiorów i dodatków z francuskich domów mody
PROGRAM: Rozbudowa zbiorów muzealnych
ZADANIE: Zakup kolekcji kobiecych ubiorów i dodatków z francuskich domów mody
Zakup dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa w ramach programu własnego Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów Rozbudowa zbiorów muzealnych”
DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA:
383 700 zł
DOFINANSOWANO Z BUDŻETU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO:
96 006 zł
CAŁKOWITY WARTOŚĆ:
479 706 zł
Zakupiona do Muzeum kolekcja kobiecych ubiorów i dodatków, prezentująca modę francuską od końca XIX stulecia do początków XXI w., składa się ze 131 wyjątkowo cennych egzemplarzy.
Zbiór zawiera przykłady twórczości niemal wszystkich najważniejszych domów mody Paryża, począwszy od Worth’a i jego konkurenta, Pingat’a, przez Douceta, Siostry Callot, Patou, Lanvin, Molyneux aż do Piguet’a (mistrza Diora) i Fatha, jeśli chodzi o 1. poł. XX w.
Kolejne dziesięciolecia także reprezentowane są najlepszymi przykładami pochodzącymi od takich domów mody jak: Dior, Heim, Balmain, Saint Laurent, Balenciaga, Schiaparelli, Courreges, Laroche, Gaultier, Mugler, Ungaro, Feraud, Lacroix, Givenchy, Versace.
Poza ubiorami znajdziemy w kolekcji także kilka unikatowych dodatków, jak kapelusz od Schiaparelli czy pomarańczowe buty od Courreges’a
Wartościowy zbiór oferuje ogromne bogactwo rodzajów tkanin, dzianin, materiałów i wykończeń, co pozwala na efektowny pokaz kunsztu damskiego krawiectwa najwyższej klasy. W kolekcji znajdują się też okrycia wierzchnie, suknia ślubna, suknie balowe, wieczorowe, koktajlowe, dzienne, sportowe. Na wyróżnienie zasługują niepowtarzalne ubiory, które były prezentowane na wybiegu, wiele z nich nie posiada swojej sprzedażowej wersji. Niezaprzeczalnym atutem oferty jest różnorodność, stwarzająca duże możliwości badawcze oraz wystawiennicze.
Unikatowy zbiór zgromadzony w Muzeum Okręgowym, pozwala na wyjątkową prezentację kobiecej mody w szerokim ujęciu tematu, uwzględniając też przemiany społeczne i kulturowe.
Obiekty tworzące kolekcję mają swoje analogie, przede wszystkim w europejskich muzeach (szczególnie we Francji), ale też w Nowym Yorku i Kioto. Zatem zakupiony cenny zespół wyróżnia miasto Rzeszów na mapie kulturalnej całej Polski jako ważny ośrodek historii mody.