Martwa natura a la moderna (29 sierpnia – 31 grudnia 2010)
W Muzeum Okręgowym w Rzeszowie została otwarta podczas V edycji „Nocy Muzeów” nowa malarska wystawa pt. „Martwa natura a la moderna”. Na ekspozycję tą składa się 46 martwych natur z sześciu polskich muzeów: Muzeum Narodowego w Krakowie, Zamku Królewskiego na Wawelu – Państwowych Zbiorów Sztuki, Muzeum Okręgowego w Tarnowie, Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, Muzeum im. prof. Stanisława Fischera w Bochni i Muzeum Okręgowego w Rzeszowie oraz prywatnego zbioru.
Na przestrzeni dziejów naszej sztuki takie kompozycje nigdy nie miały tak ważnej pozycji jak w polskim malarstwie nowoczesnym. Wystawa ukazuje martwą naturę, która szczególnie w latach 1890 – 1939 stała się niezwykle nowatorska i ważna dla artystycznych wyzwań oraz twórczych poszukiwań, bo kompozycje te nie były już malowane w tradycyjny sposób. Martwe natury jako w pełni samodzielne i niezależne dzieła przedstawiające w artystycznym układzie różnorodne przedmioty tworzyły pretekst do malarskich rozwiązań. W epoce modernizmu tak nowatorskie działania były możliwe w polskiej rzeczywistości, dzięki skorzystaniu przez naszych twórców z intelektualnych „zdobyczy” płynących wprost z ówczesnej światowej stolicy sztuki – Paryża. Francuskie podróże artystyczne i paryska edukacja były dla naszych twórców jednymi z najważniejszych doświadczeń, które stały się wielką inspiracją do ich malarskich dokonań. Twórcy epoki „przełomu wieków” i następnych dziesięcioleci wypowiedzieli się w wielu tematach, ale to martwa natura była tą wziętą i szczególnie lubianą malarską dziedziną, która została wyniesiona na „wyżyny artystycznego kunsztu” przez największych polskich artystów. Obrazy te stały się pełne barwy i perfekcyjnych rozstrzygnięć stosunków przestrzennych. Nasi najwięksi malarze tworzyli znakomite martwe natury zwracając głównie uwagę na zagadnienia dekoracyjne i sprawy czysto formalne.
Ekspozycja stanowi niezwykle fascynujący wybór wybitnych dzieł stworzonych przez 32 artystów działających od okresu Młodej Polski poprzez dwudziestolecie międzywojenne aż do 1939 roku. Wystawieni malarze reprezentują różne kierunki między innymi: postimpresjonizm, a także formizm i przede wszystkim koloryzm.
Wystawa eksponuje obrazy sławnych malarzy między innymi: Władysława Ślewińskiego, którego „Patera z jabłkami i mały wazon” prezentuje całkowicie nowe widzenie martwych natur, a także wspaniałe kompozycje Józefa Pankiewicza, modernistyczny olej Wojciecha Weissa, pełne gracji i wręcz majestatyczne: „Róże” i „Kwiaty w oknie” Leona Wyczółkowskiego. Ekspozycja prezentuje też martwe natury „Paryżanki”- Olgi Boznańskiej, subtelne dzieło „Anemony w zielonym wazonie” przedstawiciela paryskiej awangardy Tadeusza Makowskiego, a także niezwykle interesującą, wczesną „Martwą naturę” Stanisława Ignacego Witkiewicza, wyjątkowo nowatorskie dzieło Jana Hrynkowskiego oraz pełne barw płótna „Kapistów”: Zygmunta Waliszewskiego, Jana Cybisa, Hanny Rudzkiej-Cybisowej, a także kolorystów innych formacji okresu międzywojennego: Wacława Taranczewskiego, Zbigniewa Pronaszki, Tytusa Czyżewskiego, Jerzego Fedkowicza i równie intrygujące dzieła artystów mniej znanych.
Wystawa „Martwa natura a la moderna” – hit tegorocznej „Europejskiej Nocy Muzeów” prezentuje wspaniałe obrazy i dlatego też Muzeum Okręgowe w Rzeszowie w jubileuszowym roku zaprasza na jedną ze swych piękniejszych prezentacji od połowy maja do 15 sierpnia. Ekspozycji towarzyszy katalog.
Od 29 sierpnia /niedziela/ 2010 roku nasza wystawa „Martwa natura a la moderna” została przeniesiona do Muzeum Kresów w Lubaczowie. Tą ekspozycję można oglądać do końca 2010 roku.