„Chrystus i jawnogrzesznica”
XIX w., olej na płótnie, kopia wg. Alessandro Varotari, zwany Il Padovanino (1588 Padwa – 1648 Wenecja)
Obraz przed konserwacją:
Obraz po konserwacji:
Prace konserwatorskie
Nadrzędnym celem zabiegów technicznych było odjęcie wtórnego płótna dublażowego, stabilizacja odspojonych warstw zaprawy oraz impregnacja płótna i gruntu.
Po wykonaniu zabiegów technicznych przeprowadzono konserwację estetyczna obiektu w niezbędnym zakresie, który ma przywrócić pierwotny wygląd i polegać na scaleniu kolorystycznym ubytków malatury przy użyciu farb odwracalnych żywicznych (Maimeri Restauro) oraz werniksowaniu powierzchni odpowiednio dobranym werniksem na bazie żywic syntetycznych.
Przeprowadzono również pełną konserwację techniczną drewna ramy, polegającą na jego odczyszczeniu (od strony odwrocia), dezynfekcji, dezynsekcji i impregnacji wzmacniającej. Pęknięcia i rozluźnione miejsca łączeń wzmocniono klejem odwracalnym. Z powierzchni lica ramy usunięto wszystkie późniejsze nawarstwienia i uzupełnione ubytki formy rzeźbiarskiej, zaprawy kredowej oraz pulmentów. Powierzchnia złocona została odczyszczona i uzupełniona złotem proszkowym.