Czas świąteczny
Dzieło „Na Pasterkę” przedstawia scenę przed kościołem. Na pierwszym planie (po prawej stronie), widoczna jest grupa ludzi, a naprzeciwko dostrzegalni są podróżni w saniach, a także inni wierni podążający do kościoła. Za konnym zaprzęgiem zauważalni są ludzie wchodzący w bramę świątyni (i do jej wnętrza), na tą religijną uroczystość. W kompozycji znajduje się w centrum uwagi (wyraźnie dominujący), okazały kościół, który otaczają ośnieżone konary drzew, (po jego bokach widoczne są nieduże drzewka). Dachy sakralnej budowli pokrywa śnieg, z którego „spływają” sople. Zimowy klimat mroźnej nocy został „zobrazowany” poprzez ciemne niebo, tworzące kontrast z „bielami” śniegu (dostrzegalnego również na pierwszym planie) oraz jasne, rozświetlone okna kościoła.
Ten utrzymany w realistycznej konwencji ksylograf, mający nieomal „fotograficzny” charakter, jest niezwykle biegły warsztatowo i pomimo braku kolorów, „barwnie” opowiada o tym zdarzeniu. Należy podkreślić, że w Kościele katolickim Pasterka (mająca podniosły charakter Msza Święta), jest odprawiana najczęściej o północy, a w Polsce jest jednym z najważniejszych świątecznych wydarzeń.
Uroczystość ta miała szczególnie wielką wymowę (wraz z zawartym religijnym przesłaniem) w czasach rozbiorów. (Niewola narodowa była wyjątkowo trudnym dla naszego narodu doświadczeniem dziejowym.)
Harmonijna kompozycja przedstawia piękną scenę we wnętrzu pokoju. Oto przed przyciągającą uwagę widza okazałą, bożonarodzeniową szopką (przy choince), została zgromadzona pięcioosobowa rodzina. Pełne naturalnego wdzięku dzieci porzuciły zabawki i wraz z rodzicami „zjawiły” się przy szopce. Ta nieomal liryczna opowieść znakomicie oddaje świąteczny klimat i nade wszystko unikalny nastrój wieczoru, tak wyjątkowy dla Świąt Bożego Narodzenia. Twórcy przedstawiali charakterystyczny dla polskiej tradycji obyczaj spędzania w rodzinnym gronie tych wyjątkowych świąt, który został oddany niezwykle trafnie. Scena ilustruje też nasycone intymną atmosferą szczęście domowego ogniska. (Idea ta jest stale aktualna, a w czasach zaborów była nad wyraz oczywista.) Ponadto artyści zwrócili uwagę na przedstawienie doniosłości tego wydarzenia, a także ilustrację sposobu bycia i życia rodziny (w tym mody tamtego czasu).
Bardzo szerokie zróżnicowanie walorowe szarości (natężenie od jasnych do ciemnych tonów), przy jednoczesnym zastosowaniu różnorakich linii, tworzy głębię i wręcz „trójwymiarowość” tej ryciny.
Bardzo szerokie zróżnicowanie walorowe szarości (natężenie od jasnych do ciemnych tonów), przy jednoczesnym zastosowaniu różnorakich linii, tworzy głębię i wręcz „trójwymiarowość” tej ryciny.
Dzieła były reprodukowane w 1877 roku w „Kłosach: czasopiśmie ilustrowanym tygodniowym poświęconym literaturze, nauce i sztuce” wydawanym w Warszawie, w którym działała polska elita m.in.: J. I. Kraszewski, A. Asnyk, E. Orzeszkowa, M. Konopnicka, a także współpracowali z pismem artyści (malarze, rysownicy i drzeworytnicy), m.in. F. Kostrzewski, J. Holewiński i A. Regulski, J. Krajewski, a także A. Kowalski.
Maria Stopyra – kustosz