„Od Brandta do Weissa – malarstwo polskie z kolekcji Iwony Skornowicz i Jacka Chojki /II wersja prezentacji/ (wystawa archiwalna)
Galeria Malarstwa Polskiego po włączeniu dzieł z kolekcji Iwony Skornowicz i Jacka Chojki.
Po prezentacji wystawy „Od Brandta do Weissa – malarstwo polskie z kolekcji Iwony Skornowicz i Jacka Chojki” czynnej od 15 stycznia – 30 czerwca 2010 roku w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie w drugiej połowie bieżącego roku obrazy te zostały wkomponowane w stałą Galerię Malarstwa Polskiego. Dzieła z prywatnych zbiorów znakomicie „korespondują” z naszymi płótnami. Kolekcjonerzy Państwo Iwona Skornowicz i Jacek Chojka, którzy udostępnili swoje kompozycje naszej instytucji mogą je aktualnie dostrzec w innym świetle. Dzięki ich uprzejmości, również widz ma niezwykłą możliwość zobaczenia tychże obrazów (z lat 1874 – 1939) 11 wybitnych polskich malarzy w nowym „artystycznym związku” i oryginalnym kontekście (w zestawieniu z rzeszowskimi płótnami). Te 14 obrazów, które wybrałam ze zbiorów Państwa uzyskało obecnie swe miejsce pośród innych dzieł Galerii Malarstwa Polskiego.
Pochodzący z wczesnego okresu „Portret Marii Siedleckiej” Olgi Boznańskiej (wystawiony pomiędzy późniejszymi olejami artystki) pokazuje skalę jej talentu jako młodej malarki.
Szkic „U studni (Zatruta studnia)” Jacka Malczewskiego dopełnia nasze płótno „Chłopiec u studni” i równocześnie oddaje istotę tegoż symbolicznego motywu twórcy. Jego pędzla „Julia – córka artysty” „znalazła” miejsce koło portretu swego brata Rafała (także autorstwa Malczewskiego) eksponowanego w rzeszowskiej galerii.
Natomiast znajdująca się na stałej wystawie pełna nastroju, symboliczna „Jesienna melancholia” Kazimierza Sichulskiego wspaniale „współgra” z pogodną i pełną gracji „Jesienią” Teodora Axentowicza. „Kraków rankiem” Juliana Fałata z 1898 roku został wyeksponowany pomiędzy naszymi młodopolskimi pejzażami, podobnie jak „Pejzaż wieczorny” Jana Stanisławskiego, który uzupełnił muzealne kompozycje „mistrza małych obrazków”.
W naszej Galerii Malarstwa Polskiego znajdują się oleje namalowane pod wpływem inspiracji artystycznych Italią. Do tego grona dzieł zostały włączone obrazy Bronisławy Rychter –Janowskiej. Jej liryczne widoki oddają fascynację pięknymi Włochami.
W nowej wersji Galerii Malarstwa Polskiego eksponowane krajobrazy zamyka pochodzący z kolekcji Państwa Iwony Skornowicz i Jacka Chojki „Pejzaż z Kalwarii” Wojciecha Weissa.
Natomiast znajdujące się w ich zbiorach obrazy: „Kozak konia poił” (z 1874 roku) Józefa Brandta (z Warszawy) i Wojciecha Kossaka „Nieprzyjaciel!”, a także Jana Chełmińskiego „Kampania w Saksonii 1813” oraz wspaniała „Sanna” czy „Wilk” Alfreda Wierusza – Kowalskiego są eksponowane wśród muzealnych scen rodzajowych, które w relacji z tymi realistycznymi kompozycjami tworzą wyjątkowo udane zestawienie.
Tak zrealizowana Galeria Malarstwa Polskiego (przedstawiająca prezentację drugiej wersji dzieł z tej prywatnej kolekcji Iwony Skornowicz i Jacka Chojki) kreuje nową artystyczną jakość.
Maria Stopyra