Współtwórcą polskiej szkoły krajobrazu był Maksymilian Gierymski (1846 – 1874) należący do głównych reprezentantów rodzimego realizmu, czołowy i jeden z najznakomitszych przedstawicieli polskich „monachijczyków”. Tenże wybitny rysownik i malarz zasłynął jako autor nastrojowych, pełnych szczególnej atmosfery widoków rodzimej przyrody.
Obraz Gierymskiego „Pejzaż z jeziorem” z około 1870 roku należy do krajobrazów charakteryzujących się otwartą przestrzenią. Dzieło podejmuje problem polskiego tematu i pejzażu w sztuce tego artysty, tworzonej w odległym Monachium.
Ojczysty krajobraz w malarstwie Maksymiliana Gierymskiego to bardzo istotny motyw, decydujący o odrębności kulturowej, który jest częściowo wspólny z twórczym credo polskich artystów związanych wówczas z międzynarodowym, monachijskim środowiskiem.
Maksymilian Gierymski, „Pejzaż z jeziorem”, ok. 1868 – 1870, olej/tektura naklejona na sklejkę, 31,3×42,5 cm, sygn. l. d „M.Gierymski”.
Obraz zakupiony we wrześniu 2005 roku do Muzeum Okręgowego w Rzeszowie ze środków finansowych Ministra Kultury w całości.